Η κρίση αλλάζει τις συνήθειες

Μεγάλες αλλαγές στην καθημερινότητα του μέσου ελληνικού νοικοκυριού έχουν επιφέρει τα μέτρα που επέβαλε το ΔΝΤ. Μεγάλη πτώση στην κατανάλωση βενζίνης, βουτιά στις πωλήσεις ακόμα και σε είδη πρώτης ανάγκης. Παρελθόν και η διασκέδαση, με τους Έλληνες να αποφεύγουν τις εξόδους

  

Μεγάλες αλλαγές στην καθημερινότητα του μέσου ελληνικού νοικοκυριού έφερε το ΔΝΤ, ενώ σύμφωνα με την κοινή γνώμη οι περισσότεροι ήδη έχουν αρχίσει να κάνουν περικοπές στις αγορές, στις μετακινήσεις και στην ψυχαγωγία τους, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές υποχρεώσεις τους.
Και ενώ πριν από μερικά χρόνια οι μετακινήσεις με ποδήλατο ή ακόμα και με μέσα μαζικής μεταφοράς θα αποτελούσε απλό ανέκδοτο, σήμερα φαίνεται πως η κρίση δεν αφήνει περιθώρια επιλογών. Η πτώση στην κατανάλωση της βενζίνης αγγίζει το 25%, ενώ οι πωλήσεις σε πετρέλαιο κίνησης ξεπερνούν το 50% το πρώτο εξάμηνο του 2010.
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλη Κιούση, οι πωλήσεις μειώνονται σε καθημερινή βάση ακόμα περισσότερο, ενώ μετά και τις πρόσφατες αυξήσεις στον ΦΠΑ η αγορά θα δεχτεί ένα νέο ακόμα ποιο έντονο πλήγμα.
«Τα πλυντήρια και τα μίνι μάρκετ των πρατηρίων έχουν τελειώσει», παραδέχεται ο ίδιος, ενώ πάνω από 500 πρατήρια έχουν κλείσει και άλλα 1.000 (επί συνόλου 8.300) υπολειτουργούν.
Η φετινή πτώση του τζίρου έρχεται να προστεθεί στην περσινή που, σύμφωνα με τον Μιχάλη Κιούση, ήταν της τάξης του 8%.
Στις αλλαγές στον τρόπο συμπεριφοράς των πολιτών εντάσσεται και ο καταναλωτισμός. «Το καλάθι της νοικοκυράς αδειάζει ή γεμίζει με φθηνότερα προϊόντα», παραδέχονται οι περισσότερες Ελληνίδες.
Σε αριθμούς αυτό εκφράζεται με πτώση του τζίρου κατά 2% - 5% τους πρώτους μήνες του 2010 σε είδη διατροφής και καθημερινής χρήσης. Ακόμη και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ που είχαν άνοδο πωλήσεων πέρυσι (1,2%) αντιμετωπίζουν φέτος, πτώση της κατανάλωσης.
Στη μάχη για την κατάκτηση της εμπιστοσύνης της νοικοκυράς έχουν ριχτεί μάλιστα οι περισσότεροι έμποροι, που με προσφορές, δώρα, εκπτώσεις και το «2+1 δώρο» προσπαθούν να κερδίσουν πελατεία.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας ερευνών IRI Hellas για το δωδεκάμηνο (2/5/2009 - 2/5/2010), οι πωλήσεις απορρυπαντικών στα σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί κατά 14,2% σε όγκο και κατά 3,7% σε αξία, οι πωλήσεις γάλακτος έχουν μειωθεί κατά 0,7% σε όγκο και κατά 6,6% σε αξία, οι πωλήσεις γιαουρτιού υποχωρούν κατά 2,8% σε όγκο και κατά 4,4% σε αξία, ενώ οι πωλήσεις ελαιολάδου μειώθηκαν 0,3% σε όγκο και 9,9% σε αξία.
Σε είδος πολυτελείας από την άλλη, μετατρέπονται και οι μετακινήσεις με ταξί που παρουσιάζουν μείωση πελατείας έως και 40%, ενώ νέα αρνητική επίπτωση θα έχει η επιπλέον αύξηση του ΦΠΑ. Σήμερα άλλωστε το μηνιάτικο μειώθηκε 500 με 1.000 ευρώ μηνιαίως.
Μαύρη είναι όμως και η εικόνα του τουριστικού κλάδου της χώρας, καθώς η μείωση των κρατήσεων κυμαίνεται από 10% έως και 20%. Τα προγνωστικά είναι δυσοίωνα για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ οι μεγάλοι χαμένοι έως τώρα είναι η Αττική, η Κρήτη και τα μακρινά νησιά.
Αν και οι Έλληνες παραδοσιακά διασκεδάζουν πολύ, φαίνεται πως το ΔΝΤ περιόρισε δραστικά και τις εξόδους τους. Παράγοντες της αγοράς μιλούν για 30% πτώση στα έσοδα , ενώ τα μπουζούκια παρουσιάζουν μείωση που ξεπερνά το 50%.
«Εάν εξαιρέσεις τα μπροστινά τραπέζια, το δεύτερο μπουκάλι κρασί είναι σπάνιο στα ζευγάρια, ενώ ο περισσότερος κόσμος συνωστίζεται στις μπάρες για ένα  μόλις ποτό», αναφέρει επαγγελματίας.
Αλλά και η ταβέρνα αντιμετωπίζει πρόβλημα, καθώς οι πελάτες μειώνουν τα ποτά, αποφεύγουν τα ακριβά πιάτα, οι λογαριασμοί είναι μειωμένοι κατά 35% - 50%, ενώ έχουν κοπεί και τα πουρμπουάρ.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου