Σε όλο τον κόσμο οι εφημερίδες αναγκάζονται να επανεφεύρουν τον εαυτό τους στην εποχή του Ίντερνετ, καθώς παρακολουθούν από κοντά την ενδεχόμενη επιτυχία δύο πειραμάτων που ξεκινούν στο Λονδίνο.
Οι εφημερίδες πάσχουν από την μακροπρόθεσμη πτώση των πωλήσεων και την κατάρρευση των διαφημιστικών εσόδων καθώς ο κόσμος στρέφεται προς το Διαδίκτυο για τις ειδήσεις, ο Τύπος ψάχνει εδώ και χρόνια πως θα απαντήσει. Στη Βρετανία, οι Times και οι Sunday Times του Ρούπερτ Μέρντοκ έκαναν το μεγάλο βήμα και από την Παρασκευή εφάρμοσαν το σχέδιο που είχαν προαναγγείλλει εδώ και καιρό. Οι δύο εφημερίδες ξεκίνησαν τη χρέωση των αναγνωστών που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις και...
Οι εφημερίδες πάσχουν από την μακροπρόθεσμη πτώση των πωλήσεων και την κατάρρευση των διαφημιστικών εσόδων καθώς ο κόσμος στρέφεται προς το Διαδίκτυο για τις ειδήσεις, ο Τύπος ψάχνει εδώ και χρόνια πως θα απαντήσει. Στη Βρετανία, οι Times και οι Sunday Times του Ρούπερτ Μέρντοκ έκαναν το μεγάλο βήμα και από την Παρασκευή εφάρμοσαν το σχέδιο που είχαν προαναγγείλλει εδώ και καιρό. Οι δύο εφημερίδες ξεκίνησαν τη χρέωση των αναγνωστών που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις και...
τα άρθρα τους.
- Αλλαγή μοντέλου για την Evening Standard
Η κίνηση αυτή έρχεται μετά την απόφαση της καθημερινή εφημερίδας του Λονδίνου, Evening Standart, σε μία free press εφημερίδα, ελπίζοντας ότι ρίχνοντας την τιμή από τις πενήντα πένες στο μηδέν θα κερδίσει το αναγνωστικό κοινό.
Η απόφαση της εφημερίδας που ήρθε ξαφνικά, μειώνει το κόστος διανομής από τις 30 πένες στις 4 πένες ανά φύλλο, ενώ από την άλλη αριθμός των αναγνωστών έφτασε από λιγότερο από μισό εκατομμύρια σε περισσότερο από 1,3 εκατομμύρια.
«Η βιομηχανία είναι στα πρώτα βήματα αυτής της ξέφρενης εξέλιξης και εξαναγκάστηκε να εισέλθει σε αυτήν από την ψηφιακή τεχνολογία», αναφέρει η Κάριν φον Άμπραμς, αναλύτρια στην eMarketer και προσθέτει: «Είναι σαφές ότι το παιχνίδι έχει αλλάξει τα περισσότερα από τα παλιά μοντέλα εργασίας, όμως δεν ξέρουμε πόσο επιτυχημένα θα είναι τα καινούργια».
- Το μοντέλο της Metro
Για τις εφημερίδες, ένα μοντέλο που πρέπει να μελετήσουν είναι αυτό της δωρεάν εφημερίδας. Η πρωινή εφημερίδα Metro που είναι διαθέσιμη σε σταθμούς του μετρό και στις δημόσιες συγκοινωνίες 16 βρετανικών πόλεων, διαβάζεται από 3,5 εκατομμύρια αναγνώστες κάθε μέρα. Η εφημερίδα ανήκει στην Daily Mail and General Trust και βασίζεται αποκλειστικά στα διαφημιστικά έσοδα.
Στα επτά χρόνια κυκλοφορίας της η The Metro είχε ικανοποιητική πορεία, ενώ ακόμη και εν μέσω της οικονομικής κρίσης παρουσιάζει σημαντικά κέρδη, σ’ αντίθεση με τις υπόλοιπες εφημερίδες.
Εν τω μεταξύ, η Evening Standard παρότι ήταν μία από τις καθιερωμένες απογευματινές εφημερίδες του Λονδίνου, παρουσίαζε το τελευταίο διάστημα μόνο ζημίες. Αυτό συνέβαινε έως ότου ήρθε ο νέος ιδιοκτήτης της, ο Ρώσος μεγιστάνας Αλεξάντερ Λεμπέντεβ, που αγόρασε την εφημερίδα το 2009 και τελικώς την άλλαξε σε μία δωρεάν εφημερίδα. Η ανταπόκριση του επιβατικού κοινού φαίνεται ότι είναι το κλειδί της επιτυχίας για τις free press εφημερίδες.
- Η επιτυχία των free press
Οι εφημερίδες Metro, Standard και City AM – ακόμη μία επιτυχημένη εφημερίδα, μικρότερης κυκλοφορίας, που απευθύνεται στους επιχειρηματίες – προσφέρονται κοντά σε σταθμούς του μετρό και των τραίνων. Αυτή η προϋπόθεση μειώνει σημαντικά το κόστος. Η αναστολή της κυκλοφορίας δύο free press απογευματινών εφημερίδων, τα πρωινά και απογευματινά φύλλα βγαίνουν κερδισμένα, κάτι που προσελκύει το ενδιαφέρον των διαφημιστικών.
«Είναι πιο εύκολο να κερδίσει κανείς διαφημίσεις στον έντυπο Τύπο απ’ ότι στο Διαδίκτυο» τονίζει ο Ρόμπερτ Γκ. Πικάρντ, ειδικός για τα οικονομικά των ΜΜΕ στη Διεθνή Οικονομική Σχολή Γιονκόμπινγκ της Σουηδίας.
«Το μοντέλο της Evening Standard μας έδειξε ότι το free press αξίζει να το μελετήσουμε», συμπληρώνει ο Τζορτζ Μπροκ, καθηγητής και πρόεδρος του τμήματος Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου City του Λονδίνου. «Ωστόσο, δεν είναι σωστό να πούμε ότι όλες οι εφημερίδες μπορούν να εφαρμόσουν το ίδιο τρικ» προσθέτει ο καθηγητής.
Επισημαίνει ότι οι free press εφημερίδες δεν έχουν υψηλό μισθολογικό κόστος, δεν επενδύουν σε ερευνητικά ρεπορτάζ, σε ανταποκριτές εξωτερικού ή ειδικούς στο οικονομικό ρεπορτάζ. «Αυτές οι ελλείψεις δεν μπορούν να κρατήσουν ανταγωνιστική μία εφημερίδα γενικού περιεχομένου» δηλώνει ο κ. Μπροκ.
- Free press ή Διαδίκτυο;
Εάν λοιπόν το free press δεν είναι η λύσεις για τις εφημερίδες, μήπως τελικά η λύση είναι η συνδρομή στο Διαδίκτυο; Ο κ. Μπροκ ξεκαθαρίζει ότι θα πρέπει να περάσουν αρκετοί μήνες μέχρι να διαπιστωθεί η επιτυχία ή η αποτυχία του εγχειρήματος των Times και των Sunday Times.
Ωστόσο, οι περισσότεροι αναλυτές επιμένουν ότι οι εφημερίδες πρέπει να βρουν έναν τρόπο για να βγάζουν χρήματα από τις ιστοσελίδες τους.
Η οικονομική εφημερίδα Financial Times ζητάει από τους αναγνώστες της να πληρώσουν για να διαβάσουν τα άρθρα της στο Διαδίκτυο. Η New York Times – που ανήκει επίσης στον όμιλο του Μέρντοκ – είναι η μόνη αμερικανική εφημερίδα που χρεώνει τους αναγνώστες για πλήρη είσοδο στην ιστοσελίδα της.
«Φαίνεται ότι πολλοί είναι εκείνοι που θα ακολουθήσουν το μοντέλο του Μέρντοκ για συνολική ή έστω μερική χρέωση για πρόσβαση στις ιστοσελίδες τους. Θα δίνουν τη δυνατότητα στους αναγνώστες να διαλέγουν ανάμεσα στη χρέωση για μεμονωμένα άρθρα ή για συνδρομή κάποιας χρονικής διάρκειας» προβλέπει η Κάριν φον Άμπραμς. Η συμβουλή του κ. Μπροκ προς τις εφημερίδες είναι να δοκιμάσουν κάποιο μοντέλο χρέωσης και να δουν ποιο εφαρμόζει καλύτερα σε αυτές.
kathimerini.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου